02 Februari 2010

ZIARAH ILMIAH BUMI SYAM (SYRIA)

Alhamdulillah tanggal 25 - 31 Januari yang lalu diizinkan Allah selamat dan selesai Ziarah Ilmiah ke bumi Syam (Syria). Rombongan yang diketuai oleh Tuan Syeikh Haji Abdul Majid Abu Bakar AnNadwi (Mudir Maahad Tarbiah Islamiyah Derang) serta Ustaz Abdul Khair Ayub, Tuan Haji Amir dan Tuan Haji Harun.

Program ziarah ini adalah bertujuan menziarahi anak-anak didik Maahad kini yang sedang melanjutkan pelajaran di beberapa buah Universiti di Syria, jumlah pelajar Maahad kini di Syria berjumlah lebih 60 orang termasuk siswa dan siswi serta sempat juga menziarahi beberapa ulama di sana.

Amat tersentuh hati bila melihat anak2 didik Maahad di bumi Syam begitu bersemangat menuntut ilmu samada di kelas mahupun berguru dengan guru2 di masjid2. Walaupun pada tika ini diliputi dengan musim sejuk namun gelora semangat mereka bisa membakar jiwa menuntut ilmu.. Teruskan perjuangan wahai anak-anak didik Maahad....

(mengabadikan kenangan di depan Maahad Fatah Islami Damsyiq, antara tempat pengajian anak-anak lepasan Maahad Derang di Syria)

(mengadakan perjumpaan dan perbincangan dengan ulama-ulama di Maahad Fatah Islami di Dimasyq Syria)

(sempat berguru seketika dengan ulama besar dunia kini Syeikh Ramadhan Al Booty di Jame' Umawi)

(berpeluang memberi ucapan & nasihat kepada siswa-siswi Maahad di Rumah Persatuan' disebelah kanan Mudir Maahad Syeikh Abdul Majid AnNadwi dan disebelah kiri Mudir Marhalah Thanawiyah Ustaz Abul Khair As Syami)

(antara siswa yang hadir pada pertemuan di rumah Persatuan)

(bergambar dengan siswi Maahad di Syria yang hadir pada pertemuan di rumah Persatuan)

(dihadapan Souq Hamidi di Dimasyq - sempat bershoping)


(antara yang diziarahi makam Imam AnNawawi di Nawa Syria)


(sempat mencatat sesuatu yang 'terilham' ketika berada di hadapan makam Imam Nawawi)

(sempat juga menziarahi makam Sy Umar Abdul Aziz - amat mendesis di hati; dihujung kaki Sy Umar Abdul Aziz terletak kuburan isterinya yang diwasiat olehnya agar dikuburkan dihujung kakinya kerana syurga isteri terletak di kaki suami)


(tinggalan keagungan suatu ketika lalu yang kini tinggal puing2, suatu peringatan Allah untuk hambanya)

(pemandangan indah di atas kubu Salahudin Al Ayubi berpandanagn menarik Kota Halab)


(no komen..)

(ayaq jus delima.. menarik & sedap)


(hari terakhir dirumah penginapan kami bersama siswa maahad di Syria.. selamat tinggal teruskan perjuangan anak-anak didikku)

2 komentar: